انواع دمنوش سنتی ایران

چای از گیاهانی است که می‌توان دم‌کرده آن را نوشید، گیاهان فراوان دیگری نیز هستند که می‌توانند در کنار چای مصرف شوند و حتی برخی از مراجع پزشکی برای آنها فوایدی را ذکر کرده‌اند که دستور دم کردن این گیاهان کم و بیش همانند دستور چای است و حتی برخی از آنها به صورت کیسه‌ای (Tea bag) در بازار عرضه می‌شوند، در ذیل به برخی از این چای‌ها اشاره می‌شود.

چای زنجبیل، چای زمستانی

زنجبیل از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است و امروزه به عنوان گیاهی دوست‌داشتنی مصرف می‌شود زنجبیل تازه، شربت و چای آن در بدن تولید گرما می‌کند و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را به صورت عرق از بدن خارج می‌کند.

استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان و اثرات سودمندی را در رفع تهوع خواهد داشت و همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا به کار می‌رود و بهتر است برای رفع تندی این چای از برگ نعناع آسیاب شده در این چای استفاده شود.

چای به‌لیمو، مقوی معده

به‌لیمو (وربن)‌ برگ معطری است که مانند چای دم می‌شود و اثر مقوی روی معده دارد و جهت دردهای عصبی و پایین آوردن درجه حرارت بدن در بیماری‌ها بسیار مفید است.

چای بهار نارنج

دم‌کرده بهار نارنج تازه یا خشک نوشیدنی معطری است که اطبای قدیم آن را برای قلب مفید می‌دانستند. این گیاه معطر به صورت دم‌کرده و به عنوان داروی ضدتشنج در بیماری‌های عصبی همانند هیستری، ضعف اعصاب و رفع سکسکه به کار می‌رود و خواب‌آور، اشتهاآور و رفع تپش قلب است به همین دلیل مصرف عرق و چای آن به افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب یا قلبی‌اند توصیه می‌شود.

چای نعناع را خانم‌ها بنوشند

چای نعناع یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌هایی است که به دلیل طعم و مزه نشاط‌آورش مورد توجه است.

تحقیقات جدید پژوهشگران بیانگر این است که دم‌کرده این گیاه می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش رشد موهای زاید زنان داشته باشد و این در حالی است که این چای می‌‌تواند میل جنسی را در مردان کاهش دهد.

چای دارچین

شما می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین آورده همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و برای رفع درد به کار می‌رود اثر آن آرام‌کننده و نشاط‌بخش است و باعث گشوده شدن رگ‌ها می‌شود و در گردش خون اثری مثبت دارد و بدن را در مقابل امراض مصون نگه می‌دارد و می‌توان گفت اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را داراست، پس پیشنهاد می‌شود اگر سرما خوردید یا ضعف شدید داشتید، مصرف یک فنجان چای دارچین را در روز فراموش نکنید پس اگر چای معمولی نیز می‌نوشید آن را با یک قطعه پوست دارچین به هم زنید تا طعم چایتان را بهتر کند. 

دمکرده گل گاوزبان و سنبل الطیب: آرامبخش، خواب آور، ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات، از بین برنده سنگ کلیه، افزاینده ادرار، کاهنده فشارخون. دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان را با یک قاشق سنبل الطیب در قوری چینی ریخته، دو لیوان آبجوش به آن بیفزایید، کمی نبات خرد شده اضافه کرده، بگذارید نیم ساعت دم بکشد تا رنگ آلبالویی بگیرد.

جوشانده به لیمو و زیرفون: تب بر، ضد میگرن و سردرد، ضد آسم و سرماخوردگی، رافع اسهال و تشنج، کاهنده فشارخون، خواب آور. یک قاشق چایخوری به لیمو را با یک قاشق غذاخوری زیرفون و اندکی نبات مخلوط کرده، با دو لیوان آب سرد در قوری فلزی بریزید. پس از یک ساعت جوشیدن آب، قوری را روی بخار سماور بگذارید تا محتویات آن دم بکشد. 
هزینه تزریق ژل لب

دمکرده زعفران: مفرح، نشاط آور، ادرارآور، افزاینده توان جنسی و رفع سرد مزاجی. مقداری خیلی کم از آن را در چهار تا پنج لیوان آب جوش درون قوری چینی بریزید و تا زمانی که رنگی کاملا زرد شود و دم بکشد، صبر کنید. به یاد داشته باشید مصرف زیاد زعفران خطرناک است.

جوشانده بادرنج بویه: آرامبخش، خواب آور، ضد تشنج و اسپاسم، رافع بوی بد دهان و ... 

چای میوه گل نسترن :

طرز تهیه چای : گل نسترن ( ۱۵ عدد ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد به همراه مقداری نبات خواص : طبیعت معتدل و خشک . پایین آورنده فشار خون . ضد قند خون . ضد ورم و درد کلیه . شستشو دهنده کلیه . سرشار از ویتامین ث . ضد سرما خوردگی . مقوی معده . ضد اسهال

چای زیرفون :    لیفت صورت با دستگاه

طرز تهیه چای : زیرفون ( یک قاشق غذاخوری ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد و نبات

خواص : طبیعت گرم . ضد ناراحتی های عصبی و تشنج ها . ضد میگرن های مزمن . ضد بیخوابی . ضد سردرد . ضد بیماریهای ریوی . ضد زکام . ضد غلظت خون . ضد استفراغ . ضدآرتروز، نقرس و سیاتیک .. برای خانم های باردار ممنوع است

چای آویشن :

طرز تهیه چای : آویشن ( یک قاشق غذاخوری ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد و مقداری نبات خواص : طبیعت معتدل . بالا برنده فشار خون . تقویت اعصاب . رفع کولیتهای مزمن . شستشو دهنده کلیه . ضد انگل . ضد رطوبت بدن . ضد صفرا . ضد زکام .. سرفه و اسم . اشتها آور . ضد غلظت خون . تقویت بینایی

چای اکلیل کوهی :

طرز تهیه چای : اکلیل کوهی ( یک قاشق غذاخوری ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد و مقدار متناسبی نبات ...

خواص : طبیعت معتدل و گرم . گیاهی کاملا معجزه گر . مقوی اعصاب . شستشو دهنده قوی کلیه ضد صفرا . ضد دلهره و اضطراب . تقویت بدن . زکام . اسم . سیاه سرفه . مقوی معده . ضد درد رماتیسمی و استخوانی . ضد سنگ کیسه صفرا

چای اسطو خودوس :

طرز تهیه چای : اسطو خودوس ( یک قاشق غذاخوری ) با ۲ لیوان اب سرد و مقداری نبات ... خواص : طبیعت گرم و خشک . ارام بخش اعصاب . ضد میگرن . ضد زکام . آسم و برونشیت . مسکن . درمان رماتیسم . ضد اگزما . شستشو دهنده کلیه . در اکثر بیماریها کاربرد دارد.

چای زعفران : لیفت صورت با لیزر

طرز تهیه چای : زعفران ( یک قاشق مرباخوری کوبیده ) در یک قوری با آب سرد و مقداری نبات.. خواص : طبیعت گرم و خشک . مفرح . مقوی قلب . محرک قوای مغزی . نشاط آور . ضد کرم خوردگی دندان . شستشو دهنده کلیه . مقوی معده . ضد سرفه . ضد حساسیت . خلط آور

چای چلتوک ( شلتوک ) برنج :

طرز تهیه چای : چلتوک ( یک قاشق غذاخوری ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد و مقداری نبات خواص : سرشار از ویتامین . جلوگیری از سفید شدن و ریزش موی سر . ضد یبوست مزمن برای خانمها ممنوع است

چای گلپر :

طرز تهیه چای : گلپر ( یک قاشق غذاخوری ) در یک قوری با ۲ لیوان آب سرد و مقداری نبات ... خواص : طبیعت گرم و خشک . تقویت کننده عالی حافظه . ضد صرع قوی . ضد فراموشی . ضد انواع اسهال . ضد تنبلی معده . ضد جوش و دمل . اشتها آور . کمک به هضم غذا

فواید چای برای سلامتی بدن

· پیشگیری، تسکین علایم و تسریع بهبودی سرماخوردگی و آنفولانزا.

· پیشگیری از بوی بد دهان.

· پیشگیری و کاهش اثرات دیابت نوع دوم.

· کاهش علایم مواد حساسیت زا.

· کاهش علایم عارضه پارکینسون.

· گسترش عفونت ویروس HIV را در بدن کاهش میدهد.

· حفظ کننده تعادل مایعات بدن میباشد.

· رفع خستگی و استرس.

· پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز. ۱

· پیشگیری از عارضه پوکی استخوان. ۱۱

· آسیبهایی که سیگار به DNA وارد می آورد را کاهش میدهد.

· کند کننده روند پیری.

· جلوگیری از لخته شدن خون.

· یک ضد ویروس و ضد باکتری.

· افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن.

· افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن.

· اثرات ضد التهابی دارد.

· تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول .

· پیشگیری از اختلالات پوستی .

مصرف دم‌کردهٔ چای باعث تسریع حرکات تنفسی، سرعت در گردش خون، رفع خواب‌آلودگی، احساس تجدید نیرو، تقویت نیروی فکری، گوارش بهتر غذا و تعریق می‌شود از اینرو چای را هنگام خستگی، ضعف عصبی، میگرن، بیماری‌های قلبی و آسم می‌توان تجویز نمود.

در پژوهشهای امروزه مشخص شده چای ممکن است در کاهش خطر برخی بیماریهای مزمن عمده مثل سکته، حمله قلبی و بعضی سرطانها مفید باشد.

نوشیدن چای می‌تواند از پوسیدگی دندانها جلوگیری کند؛ اینها اخبار بسیار خوبی برای مردم تمام دنیاست چون چای پس از آب پر مصرفترین نوشیدنی در دنیاست و روزانه یک میلیارد فنجان چای در دنیا نوشیده می‌شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد